به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه با بیان اینکه معافیتهای مالیاتی یکی از دغدغههای مجلس در بحث نظام مالیاتی است، گفت: عدم اجرای یک پایه مالیاتی به مفهوم معافیتی است که در نظام اقتصادی کشور ارائه میشود.
وی افزود: این معافیتها تنها شامل معافیت های قانونی نیست بلکه عدم اجرای یک قانون نیز به معنای معافیت مالیاتی است و با یک نگاه کلان مالیاتی باید مشخص شود که در این حوزه کدام قسمتها نیازمند اقدامات تقنینی و در کدام بخشها نیاز به اقدامات اجرایی است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در برنامه ۵ ساله ششم توسعه هدف را از سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور رسیدن به عدد ۱۰ درصد قرار داده بودیم در حالی که کشورهایی با شاخصهای اقتصادی مشابه ما میانگینی بین ۱۵تا ۲۰ درصد دارند، با این وجود حتی بر اساس گزارش سال ۹۹ این نرخ مالیاتی در کشورمان به ۵.۵ درصد رسید و این موضوع بیانگر آن است که هدف ۱۰درصدی محقق نشده است.
پورابراهیمی تأکید کرد: حرکت به سمت هوشمندسازی در سازمان امور مالیاتی یکی از کلیدواژههای پرتکرار وزیر اقتصاد و رئیس این سازمان طی این سالها بود که متأسفانه در عمل تحقق پیدا نکرد در صورتی که ما در شرایط اقتصادی قرار گرفتهایم که دیگر امکان آزمون و خطا وجود ندارد و باید از تجربیات موفق دیگر کشورها استفاده کنیم
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی باید برای جایگاه مالیات در اقتصاد کشور و اجرای قوانین مرتبط به آن بازنگری لازم را انجام دهد، این سازمان متأسفانه تاکنون در خصوص اجرای قانون مربوط به دستگاههای پوز تصمیمگیری نکرده در صورتی که قوانین آن مربوط به سال گذشته میشود.
وی در ادامه ضمن تقدیر از اقدام رئیس مجلس به دلیل ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: اجرای این قانون طبعا آثار و تبعات بسیار مثبتی در حوزه میدانی به ویژه برای فعالان اقتصادی خواهد داشت. البته باید مطالعات علمی برای اجرایی شدن قوانین در کشور انجام شود، به طور مثال حدود ۱۰ میلیون دستگاه پوز در کشور وجود دارد که باید بر اساس تکلیف قانونی با هماهنگی بانک مرکزی برای آنها پرونده مالیاتی تعریف شود اما بیش از ۴۰ درصد این دستگاههای پوز پرونده مالیاتی ندارند.
صحبت از مالیات بر عایدی سرمایه بدون تعریف مشخصی از زیرساختها امکانپذیر نیست
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر اینکه صحبت از مالیات بر عایدی سرمایه بدون تعریف مشخصی از زیرساختها امکانپذیر نیست، اظهار کرد: از مجموعه فعالیتهای سازمان امور مالیاتی بسیار گلایهمند هستم زیرا میلیونها دلار از قدیم تا به امروز برای طرح جامع مالیاتی هزینه شده اما خروجی آن که هوشمندسازی روند وصول مالیاتی بوده، هنوز محقق نشده است و تنها ثبتنامها به صورت الکترونیکی انجام میشود.
پورابراهیمی با اشاره به بحث تدوین طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و تأثیرگذاری آن بر اقتصاد کشور طی سالها دولت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را به مجلس ارائه نکرد، بر این اساس ما در شهریور سال ۹۷ یعنی در دور دهم مجلس طرحی را در این خصوص با محوریت املاک و مستغلات تدوین کردیم که البته میتوانست جامعتر باشد که دولت با آن مخالفت کرد و این اقدام جای سوال داشت.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: دلیل این مخالفت را از وزیر اقتصاد پیگیری کردم که اعلام کرد مخالفت ما به دلیل این است که در حال تدوین لایحهای در دولت تحت عنوان مالیات بر فعالیتهای اختلالزا هستیم که البته از لحاظ محتوایی تفاوت بسیاری با طرح مجلس نداشت و تا همین امروز هم هنوز این لایحه به مجلس ارائه نشده زیرا در همان زمان این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت رد شد.
وی بیان کرد: ما در کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم به دلیل اهمیت موضوع مالیات بر عایدی سرمایه تدوین طرحی را در این مورد در دستور کار قرار دادیم و در مسیر بررسی آن هجمهها و انتقادات بسیاری هم به مجلس شد. اگر بخواهیم مالیات بر عایدی سرمایه به عنوانی یک پایه امور مالیاتی در اقتصاد کشور در نظر گرفته شود، باید ابتدا زیرساختهای آن تأمین شود که قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان که اخیرا به دولت ابلاغ شده میتواند به عنوان یک زیرساخت به این موضوع کمک کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و دولت میتواند همزمان برنامه اجرایی و تحلیل محتوایی خود را در این مورد ارائه کند. اگر دولت آینده بخواهد لایحهای تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس ارسال کند، ما میتوانیم آن را در کنار طرح خود در کمیسیون اقتصادی با حضور مسئولان و کارشناسان بررسی و در نهایت یک گزارش جامع به صحن علنی ارائه کنیم.
پورابراهیمی گفت: هرگونه اظهارنظر تخصصی و کارشناسی در خصوص مواد مالیات بر عایدی سرمایه جای بحث دارد که ما مسلما با حضور کارشناسان و با استفاده از تجربه سایر کشورها به عنوان یک چراغ راهنمای خوب تلاش خواهیم کرد تا یک طرح جامع و کاملی ارائه کنیم.
در حوزه اجرای پایه مالیات بر عایدی سرمایه نسبت به سایر کشورها عقب هستیم
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه اجرای پایه مالیات بر عایدی سرمایه نسبت به سایر کشورها عقب هستیم و همین موضوع اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار داده و موضوعی به نام سوداگری به وجود آمده است.
وی تأکید کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه اکنون اصلاح شده زیرا ما بخشی از احکام قانون مبارزه با پولشویی را در قالب یک طرحی تحت عنوان حکمرانی ریال تدوین کردهایم که مفادی از آن را در طرح مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان الزامات اجرای این قانون اعمال کردهایم که بزودی پیشنویس آن بعد از بررسی در کمیسیون اقتصادی با حضور مسئولان و کارشناسان نهایی و به مرکز پژوهشهای مجلس ارسال خواهد شد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ظرف یک ماه آینده تلاش خواهیم کرد تا تمامی نظرات کارشناسان اتاق بازرگانی، صاحبنظران و متخصصان را در مورد بحث مالیات بر عایدی سرمایه جمعآوری و جمع بندی کنیم و تا اواخر شهریور ماه نیز گزارش رسمی و نهایی آن را در کمیسیون اقتصادی تصویب و به صحن علنی ارائه کنیم.
پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا درباره مالیات بر عایدی سرمایه، رابطه معناداری میان نگهداری دارایی و نرخهای مالیاتی وجود دارد یعنی هر چه مدت زمان نگهداری سرمایه کوتاهتر بوده سوداگری بیشتر خواهد بود بنابراین نرخ مالیات بیشتری هم اخذ خواهد شد اما زمانی که مدت زمان نگهداری سرمایه بلندمدت یا میانمدت باشد، مالیات کمتری گرفته خواهد شد.
مالیات پایه بر دارایی سهام در طرح مجلس وجود ندارد
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اساسا در بحث داراییها مباحثی مانند سهام، جنس متفاوتی دارد، گفت: گاهی در نظام اقتصادی کشور نیازمند هستیم تا قفلشوندگی اتفاق نیفتد البته در طرح مجلس مالیات پایه بر دارایی سهام وجود ندارد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد درباره وصول مالیات ۱۰۸ درصدی طی این مدت بیان کرد: نسبت مالیات وصول شده به میزان مالیات ذکر شده در بودجه طی این مدت بیشتر بوده که جای تشکر از سازمان امور مالیاتی دارد اما بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد بوده و این مقدار از وصول مالیات به بحث تورم نیز مرتبط است. اگر این نرخ تورم در کشور وجود نداشت و میانگین متوسطی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تورم بود، با احتساب یک تعدیل تورمی در نرخ وصول مالیاتی، میزان مالیات تحقق یافته در کشور زیر مصوب عدد واقعی بود بنابراین با میزان تورم این مقدار از مالیات به دست آمده است.